- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Egyház
2011-08-04 21:00:00 Felelősségre vonás nyugati jogrend szerint?Pedofil vádak buddhista szerzetesek ellenA Chicago Tribune oknyomozó cikke szerint az amerikai buddhista templomok szabotálják a nyomozásokat, azt állítva, hogy nem felügyelik a szerzetesek tetteit és hollétüket.A Chicago délkeleti részén található Wat Dhammaram théraváda buddhista templomban tartott találkozón egy 12 éves kislány könnyek között számolt be három szerzetesnek, hogyan molesztálta – fogdosta, simogatta, puszilgatta – őt egyik társuk. A találkozó után az egyik szerzetes, P. Boonshoo Sriburin, levelet küldött a kislány családjának, melyben azt írja, a bűnös belátta, mit tett, és napokon belül örökre elhagyja a templomot, és visszatér Thaiföldre. „Mindent megteszünk, hogy helyreállítsuk a rendet” – áll a levélben. 11 évvel később azonban a szerzetes, Camnong B oa-Ubol, egy kaliforniai templomban szolgál, ahol továbbra is kapcsolatban van gyerekekkel, noha most jogi eljárás is zajlik ellene: DNS bizonyíték támasztja alá, hogy az 1990-es évek végén teherbe ejtett egy másik chicagói lányt. Sriburin elismeri, hogy a „rend helyreállítása” nem jelentette azt, hogy ne engednék Boa-Ubolt Kaliforniába költözni, és hogy elmaradt az ottani templomi közösség figyelmeztetése is. Ráadásul a Wat Dhammaram templomi tanácsának sem számolt be a történtekről. „Nem tehetünk semmit, – állítja Sriburin – jogában áll megválasztani, hol akar élni.” A Chicago Tribune utánament a théraváda buddhista templomokat érintő szexuális zaklatási ügyeknek, és azt találta, hogy a molesztáló szerzetesek eseteit az elöljárók elnézően kezelik, a felelősségre vonás rendre elmarad. Nem felelnek ugyanis semmilyen egyházi hatóságnak, a szerzeteseket „szabadnak” tekintik, és azt állítják, nem áll módjukban tetteiket felügyelni. Aki valamilyen bűntettet követett el, továbbállhat, nem számítanak az áldozatok, a törvényi végrehajtás és a szerzetes társak. Rishi Agrawal, az egyik áldozat ügyvédje szerint közöny és tétlenség jellemzi a hivatalos hozzáállást. Mégis, Paul Numrich, amerikai théraváda buddhizmus szakértő szerint más egyházakhoz hasonlóan a szexuális bűntettek itt is különösen súlyosnak számítanak, mivel a szerzetesek magasabb rendű spirituális szolgálatban élnek, és cölibátust fogadtak. Numrich óv az általánosítástól és biztos benne, hogy a legtöbb szerzetes a fogadalmainak megfelelően él.
Az első théraváda templomok az 1970-es években épültek az Egyesült Államokban a délkelet-ázsiai bevándorlók számára. Jelenleg több száz van belőlük, és vallási tevékenységen kívül kulturális és oktatási szerepet is betöltenek. A Thaiföldről érkező théraváda szerzetesek kizárólag templomuk főszerzetesének és templomi tanácsának felelnek, mondta Phramaha Thanat Inthisan, az USA-ba érkező thai szerzeteseket támogató Council of Thai Bhikkhus nevű szervezet főtitkára. A szervezet segítő szolgáltatásokat nyújt, de nincs a szerzeteseket felügyelő hatósági jogköre. „Amerika szabad ország” – mondja Bunsim Chuon, a kambodzsai théraváda templomok amerikai szövetsége, a Community of Khmer Buddhist Monks Center (khmer buddhista szerzetesközpont) elnökének asszisztense. Egy théraváda templomban. Kép innen. Egy nevezetes eset Chaliaw Chetawan thai szerzetesé, akit el is ítéltek, miután 2010-ben fogva tartott és fogdosott egy férfit a Chicago egyik elővárosában, Willowbrookban található templom mosdójában. Panaszában az áldozat azt állította, hogy a templom szemet hunyt a korábbi szexuális természetű ügyek felett. A per során idéztek egy másik férfit, aki azt állította, a templom vezetői kinevették, amikor egy hasonló esetet jelentett egy évvel korábban. Chetawan viszont nincs jelen, hogy részt vegyen az ellene folytatott perben, tartózkodási helye ismeretlen. Ügyvédje szerint visszaküldték Thaiföldre, és a cölibátus megszegése miatt megfosztották címétől, pletykák szerint azonban még mindig az Egyesült Államokban él, amit a Tribune érdeklődésére volt szerzetestársai sem megerősíteni, sem megcáfolni nem akartak. A szerzetesek szerint ez már nem az ő templomuk ügye.
Hasonlóan veszett nyoma egy másik théraváda szerzetesnek, akit szexuális bántalmazással vádolnak. A texasi ügyben eljáró hatóságok képviselői arról számoltak be, hogy amikor a nyomozás során a szerzetest a templomában keresték, nem kaptak segítséget. A szerzetes ügyvédje néhány nap múlva közölte: védence megszökött, és valószínűleg Kambodzsában van. A templom vezetője nem adott információt tartózkodási helyéről. „Általában ez történik a théraváda buddhista templomok esetében – véli Richard Flowers ügyvéd, aki egy kaliforniai zaklatási ügyben védte az áldozatokat az 1990-es években –, elméletileg senki nem felelős.” Tanóra egy buddhista iskolában. Kép innen. A Wat Dhammaramban történteket azonban az ottani szerzetesek nem tekintették fogadalomszegésnek, mivel nem történt szexuális érintkezés. A már idézett Sriburin szerint a vádlott, Boa-Ubol „csak megérintette” a 12 éves kislány testét, ami nem minősül szexuális közösülésnek, ezért nem kell megfosztani szerzetesi címétől. A templom beérte Boa-Ubol kirúgásával, állítólag visszarendelték Thaiföldre. Amikor hónapokkal később újra megjelent a Wat Dhammaramban, hogy magával vigye holmiját új „állomáshelyére”, egy kaliforniai templomba, a szerzetesek semmit nem tehettek, hogy megállítsák – mondja Sriburin. Boa-Ubol a Tribune kérdésére azt mondta, egy ott élő barátja segítségével találta az új helyet.
Boa-Ubolt az akkor 12 éves kislány nem fogta perbe, de most egy másik nő is szexuális zaklatással vádolja, aki mindkét ügyet bíróságra vitte. A nő mind a szerzetest, mind a templomot perli, gondatlanság, érzelmi károkozás és nemi erőszak miatt. Azt állítja, Boa-Ubol 14 éves korában kezdte zaklatni, és ezt közel egy évig folytatta, míg a lány teherbe nem esett. A vád szerint azzal fenyegette, megöli az apját, ha beszél a szexről, és pénzt kínált, hogy fogja be a száját. A nő szerint más szerzetesek is molesztáltak tinédzser lányokat, illetve tanúi voltak az őt ért inzultusnak. DNS vizsgálat igazolja, hogy a most 11 éves gyerek apja Boa-Ubol, aki ennek ellenére tagadja, hogy szexuális kapcsolata lett volna a tinédzserrel, azt mondja, mindössze pénzt és édességet adott neki, amikor hozzá jött segítségért. A Wat Dhammaram és Sriburin úgy nyilatkozott, hogy a bizonyítékok alapján „valószínűnek tűnik, hogy a nő a vádlott Boa-Ubollal folytatott szexuális kapcsolat során esett teherbe,” de minden más állítást elutasít, és a másik, akkor 12 éves lánnyal való kontaktust „véletlennek” tartja. Sriburin elmondta a Tribune-nek, hogy a szerzetesek nem számoltak be a templom tanácsának arról, miért távozott Boa-Ubol, mert a tanács a „renddel kapcsolatos ügyeket a szerzetesekre bízza”. Szerinte hiba lett volna az is, ha a 12 éves lány állítólagos zaklatásáról beszámolnak a templom közönségének: „ha nem tudnak róla, nem zavarja őket” – vélekedik. Boa-Ubol azt állítja, élvezi a templomi munkát és a tanítást. A kérdésre, hogy a kaliforniai templomban volt-e már problémája, azt mondta: egy nő hamisan megvádolta, de a szerzetesek vezetője nem tett semmit. Meglátása szerint joga van ahhoz, hogy a templomban éljen. „Független vagyok” – mondta.
|
Hírsor
A hét java
|
|