- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Egyház
2011-10-08 21:09:00 Lemondott a megagyülekezet pásztoraMost akkor van pokol, vagy nincs?Lemondott 10 ezer fős megagyülekezete lelkipásztorságáról az amerikai Rob Bell, aki nem vallja a pokol létezését.Az elmúlt napokban gyülekezete honlapján jelentette be a 41 éves Rob Bell, hogy lemond 10 ezer fős michigani gyülekezete, a Mars Hill vezetéséről. A konzervatív keresztény családban felnőttf iatal keresztény vezető már korábban is okozott meglepetést, például az R. E. M. zenekar stílusához hasonló rockot játszott, majd 29 évesen megalapította a Mars Hill Gyülekezetet. Egy éven belül már több ezren voltak, 2005-ben már több mint 10 ezren látogatták gyülekezetét vasárnaponként. Egyesek a pokolra küldenék, mások az új Billy Grahamnek tartják, mivel A szeretet győz című új könyvében ősi kérdést boncolgat: Isten büntető igazsága vagy szeretete a nagyobb? „Ha létezik tökéletes szeretet, amely az eget és a földet alkotta, akkor bizony van pokol is, sőt, azt is a szeretet építette”. John Mark Reynolds keresztény filozófiaprofesszor e nemrégiben tett kijelentésével arra utalt, hogy Bell veszélyes vizekre evezett. Az amazon.com internetes könyváruház bestsellerévé lett Love Wins miatt sokak szerint Bell átlépett egy határt, és már nem tekinthető kereszténynek. A lemondás hírét több evangéliumi vezető is kommentálta. Elsőként az a John Piper, aki Bell könyvének megjelenésekor annyit írt a Twitteren, hogy „Farewell Rob Bell” (Isten veled, Rob Bell), arra utalva ezzel, hogy a lelkipásztor kiiratkozott a kereszténységből. Ezúttal annyit jegyzett meg, hogy komolyan azt kívánja, legyen jó a (lelki) útja. A Céltudatos gyülekezet című könyv szerzője, Rick Warren pedig úgy vélte, támogató gyülekezeti háttér nélkül Bell hitelessége és befolyása mindenképpen csökken majd. A pokol relativizálása: van vagy nincs?
Nem Bell az első a keresztény egyházak történetében, aki relativizálja a Pokol létezését. A III. században a könyvtárnyi mennyiséget összeíró Órigenész azt tanította, az ember végső büntetése az önmagával való meghasonlás, saját következetlenségének és rendezetlenségének gyötrelme lesz. Mi több, szerinte a gonosz emberek halál utáni büntetése sem lehet örök kárhozat, legfeljebb ideig-óráig tartó, „nevelő jellegű” penitencia. A görög ókeresztény tanítót háromszáz évvel később a pokollal kapcsolatos nézetéért I. Jusztinianosz bizánci császár ugyan eretneknek nyilvánította, ám még később az egyház rehabilitálta. Az örök tűz tanát egyébként a IV. századi Szent Ambrus tagadta, Alexandriai Szent Kelemen pedig azzal nyugtatta híveit, a pokol nem örökkévaló. A XX. században aztán a katolikus Karl Rahner azt vetette fel, hogy elvileg létezhet ugyan a pokol, de az üdvösség reménységét ki kell terjeszteni mindenkire. Hozzá hasonlóan vélekedett a Róma által az 1950-es évek elején egy ideig még a tanítástól is eltiltott Hans Urs von Balthasar svájci teológiaprofesszor is, aki azt vallotta, Istennel kapcsolatban a legfontosabb dolog nem büntető igazsága, hanem a szeretete, ezért úgymond „üresnek remélte a poklot”.
Nem mellesleg Balthasar gyászmiséjén a Hittani Kongregáció akkori prefektusa, a mai pápa, Joseph Ratzinger mondta el a szentbeszédet, kiemelve, hogy „Balthasar a hit igaz tanítója, útmutató az élő víz forrásaihoz”.
Sz. B.
|
Hírsor
A hét java
|
|