Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Egyház
2011-12-08 15:00:00

Tökéletes emberség és Jézus anyja, Mária

Miért ünneplik a szeplőtelen fogantatást a katolikusok?

Jézus anyja, Mária bűntelen megfoganásának emléknapját ünnepli ma a katolikus egyház. Az ünnep mögötti dogma újabb protestáns-katolikus törésvonalat hozott létre: a katolikusok mindig is hitték, de a bibliai érvek kérdésesek.

A katolikus naptár szerint december 8. kiemelkedően fontos: a szeplőtelen fogantatás ünnepe. Főünnep, de nem parancsolt, azaz nincs például a hívőknek misehallgatási kötelezettségük. Ugyanakkor egyes katolikus hagyományú országokban, mint például Olaszország, Spanyolország és számos latin-amerikai ország, munkaszüneti nap.


Regina Immaculata

Az ünnep neve latinul Immaculata Conceptio, ami tulajdonképpen Szűz Mária jelzője, vagyis Jézus édesanyja szeplőtelenül, régisen makulátlanul fogant. Mit is jelent ez? Gyakori félreértés, hogy e napon is Mária szüzességét ünneplik, pedig nem erről van szó. A szeplőtelenség azt jelenti, hogy Mária fogantatása pillanatától mentes volt a bűntől, ami a katolikus egyház tanítása szerint rajta kívül csak fiáról, Jézus Krisztusról mondható el.

A szeplőtelen fogantatás tanát IX. Piusz pápa 1854-ben nyilvánította egyháza tévedhetetlen tanításává. Lényege: Mária Isten egyedülálló kegyelméből az áteredő bűn minden hatásától eleve mentes volt. A katolikus egyház a szeplőtelen fogantatás dogmájával Máriát úgy állítja a hívek elé, mint akiben az Isten által elgondolt tökéletes emberség valósult meg. Eszerint Mária egyszer s mindenkorra kimondta az igent Isten előtt, mindvégig hűséges maradt, és Fiában való hite még a szenvedés legnehezebb órájában sem ingott meg.


Virággal borított szobor

1958 óta szokás, hogy szeplőtelen fogantatás ünnepén a pápák személyesen keresik fel a Spanyol teret, és tűzoltók segítségével megkoszorúzzák az ókori, korinthoszi oszlopon álló Madonna–szobrot. XVI. Benedek pápa is minden évben elzarándokol e napon a szoborhoz. Ilyenkor már kora reggel tűzoltók jelennek meg a téren, és a 12 méteres oszlop tetején álló bronzalak karjára virágkoszorút helyeznek. Ez nyitja meg azt a szakadatlan jövés-menést, amely egész nap tart: hívek és szervezett csoportok, cserkészek, katolikus iskolák növendékei, vallásos társulatok tagjai imádkoznak a szobornál, és virágcsokraikkal valósággal elborítják a talapzatot.

A pápa délután érkezik a Vatikánból a Spanyol lépcső tetejénél lévő Szentháromság-templom elé. Hagyományosan itt köszöntik a környező utcák bolttulajdonosai és alkalmazottai. A pápa útja ezután a Spanyol térre vezet, ahol már várja őt Róma polgármestere, a városi elöljáróság tagjai és a hívek sokasága. A kórus közben a Tu es Petrus (Te Péter vagy) kezdetű himnuszt énekli.


Mozgalmak és súlyos kérdések

A szeplőtelenség dogmáját mintegy megerősítendő, a Szűzanya 1858-ban állítólag sorozatosan megjelent egy Bernadette nevű szegény parasztlánynak a dél-franciaországi Lourdes-ban, amely ma már a világ egyik leglátogatottabb, leghíresebb zarándokhelye. A szeplőtelen fogantatás tiszteletének dogmai rangra emelését és a lourdes-i jelenéseket követően, 1867-ben Pesten is felállították a római Immaculata–szobor mását a Rókus-kápolna előtti téren.

A hittételt megerősítő népi lelkesedés nem volt a véletlen műve: a keresztény világban ugyanis mindmáig számos kérdés övezte és övezi a dogma ügyét. Az egyházfő az évszázadok óta „terítéken lévő” immaculata-kérdés határozott eldöntésével a XIX. század katolikus kulturális és politikai térvesztés folyamatára is hatást gyakorolt: a pápai csalhatatlanság hittételének kimondásával együtt ugyanis ezzel az egyház belső pozícióit erősítette meg. A Mária-dogma ügyében a hagyomány kritériuma nem kérdés (tény, hogy a katolikusok évszázadok óta hiszik és vallják Mária bűntelen foganását), ám közvetlen bibliai érv erre a tanításra nincs. Éppen ez teszi igazi katolikus-protestáns törésvonallá  az immaculata ügyét: a Sola Scriptura (egyedül a Szentírás) elvét valló teológiai irányzatok ugyanis éppen e miatt nem tartják elfogadhatónak a bűntelenül fogant Mária hittételét.

 mi

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.