Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Egyház
2011-06-29 21:01:00

Az eredendő bűnt visszük tovább

Azért választod az abortuszt, mert nem szereted Istent

Az abortusz terjedése az emberi identitás elveszítésére hívja fel a figyelmet, a férfi és a nő többé nem vesz részt Isten tervében – állítja Robert Gahl atya, egyetemi professzor.

Robert Gahl, a Pontifical Unversity of the Holy Cross professzora egy televíziós műsorban beszélt az abortusz történelméről, jelenéről, és mindarról, hogy ez mit jelent az emberiség számára. A Where God Weeps a Katolikus Televízióban (CRTN) került adásba, ebből a beszélgetésből közlünk részleteket a mindennapi olvasóinak.

– Évente több mint 53 millió abortusz történik világszerte, vannak olyan országok, ahol a nők több mint 70%-nak volt abortusza. Mi ennek az oka?

– Ez teljesen egyértelműen visszavezethető az eredendő bűnre. Az eredendő bűn elkövetésével Ádám és Éva ki akarta szorítani Istent a helyéről. Az emberek ma is magukra akarják venni a teremtés hatalmát, és kiszorítani őt. Az, hogy mi akarjuk irányítani az élet kezdetét, mindenképpen ellentmondásos Isten tervével. Ez persze a hatalom érzésével tölthet el, de utána viszont jön a frusztráltság és a meghasonlás önmagunkkal, mert mindannyian szeretetre lettünk alkotva. A méltóságunkat tagadjuk meg, mert az a hatalmunk, hogy életet tudunk adni, egy gépiesített ”létre lettem hozva”, “egy folyamat utolsó fázisa vagyok” szemléletre szűkül. Az eredmény, hogy megtagadom önmagam, mint Isten fia, és megtagadom magam, mint a szüleim fia.

– Ha visszatekintünk a múltra, melyik volt az a pillanat, amikortól az abortusz ennyire elfogadott lett?

 

– Az abortusz sajnos ma már mindenhol ott van. Ennek oka a szexuális forradalomban keresendő, ami nem a szabadság forradalma volt, hanem az önszereteté. Elvesztek a kötődések, az érzelmek, a barátságok, elveszett a szeretet és a szerelem. A szexuális forradalom középpontjában pedig ott volt a fogamzásgátlók megjelenése. Ez olaj volt tűzre, mert a szexualitást teljesen önzővé tette. Megszűnt a belső indíttatás. A szex és a szeretet szétvált. Az abortusz egy nagyon komoly figyelmeztető jel, ami egy sokkal mélyebb és áthatóbb dologra világít rá.

– És mi lenne az?

– Az ember elveszítette identitását. A férfi és a nő többé nem vesz részt Isten tervében, kibújunk a feladatunk alól, hogy Apa vagy Anya legyünk.

– Az abortusz igazolására gyakran hallhatjuk, hogy ez alapvető a jogunk a választásra. De használják a szeretet igazolására is. Egy példa: Inkább elvetetném a gyermekem, mint, hogy szeretet nélkül neveljem fel. Hogyan jutottunk el oda, hogy a halált a szeretettel igazoljuk?

– Az igazi szeretet feltétel nélküli. Nem számít, hogy mi történik szerettemmel, mindig gondoskodni fogok róla. Ha beteg lesz, ha balesetet szenved és megrokkan. Az úgynevezett önző szeretet viszont az, de csak addig ameddig neked ez tetszik. Az abortusz ennek a fajta álszeretetnek válik az eszközévé. Egy út a menekülésre. Meg kell változtatnunk a gondolkodásunkat az egész témát illetően, és azt mondanunk, hogy el kell fogadnunk minden emberi életet, úgy ahogy Teréz anya mondta. Nincsenek nem kellő gyerekek. Ha van egy gyerek akire valaki azt mondja, hogy nem kell, hozzátok azt a gyermeket hozzám, és én gondoskodni fogok róla, mert én szeretem azt a gyermeket.

– A legértékesebb ajándék amit Istentől kapott az emberiség, hogy részt vehetünk az életadásban. Mit tesz az abortusz az Isten és az emberiség kapcsolatával?


– Néha megfeledkezünk arról, hogy az új emberi kezdete nem csak egy nőtől és egy férfitól származik, hanem Istentől is. Három lényre van szükség hozzá, mivel az emberi lélek immateriális. Amiről beszélünk az egy spirituális lélek, amit személyesen Isten teremt a fogantatás pillanatában. Szóval amikor egy férfi és egy nő összejön, hogy gyermekük legyen, akkor az nem csak az övék, hanem Isten gyermeke is. Ezért ha sikerül visszaszereznünk ezt a tiszteletet az élet iránt, az azért lesz, mert tisztába kerülünk Isten szerepével az életadás folyamatában.

– Néhány országban mint például Oroszország, a nők több mint 70%-nak volt már abortusza. Az abortuszra szinte úgy tekintenek, mint máshol a fogamzásgátlókra. Kínában az 1 gyerekes törvény kötelezi a nőket az abortuszra. Milyen spirituális és pszichológiai hatása van ezeknek a tényezőknek a társadalomra nézve?

– Kelet Európában ahol magas abortusz rátákat láthatunk, ez összeköttetésben lehet az öngyilkossággal, alkoholizmussal és nihilizmussal. Az élet értelmének teljes elvesztésével. Ez történik egy olyan társadalomban, ami nem a gyermekek szeretetére épül. Ezt meg kell állítani, ezt meg kell újítani.

– Mit tud az egyház lépni ezűgyben?

– Amikor az egyházról beszélünk, általában úgy gondolunk rá, mint egy hierarchikus rendszerre. Papok, püspökök, a pápa. De az egész egyház a megkeresztelt keresztényekből áll. Az egyház egy család, szóval mindenkire szükség van, mindent keresztényre, hogy elfogadja az életet és a szeretetet. Szükségünk van a vészhelyzeti szülészeti központokra. Az egyháznak továbbra is követnie kell Karol Wojtyła példáját, aki Krakkó érsekeként, vészhelyzeti központokat nyittatott krízishelyzetben lévő nők számára. Az egész egy dolog köré összpontosul: Az Isten a szeretet. Én Isten gyermeke vagyok. Isten képében vagyok teremtve, tehát az emberek között nekem is a szeretetet kell továbbadnom, mert Isten képmása vagyok. Ha sikerrel járunk az életre soha többé nem fogunk úgy tekinteni, mint ha egy termék lenne, mintha a babákat egy kémcsőben készítenék.

 

Pászli Balázs

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.