Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Egyház
2011-03-26 21:31:00

Nem túl sikeres a misszió a szigetországban

A sztár-evangélista szerint Isten bünteti Japánt

A több mint egymillió tagot számláló koreai gyülekezet alapítója szerint „az utóbbi földrengés figyelmeztetés volt Istentől a bálványimádó országnak”. A két állam ellentéte nem mai keletű.

Idén már másodszorra kavart nagy port a dél-koreai nyilvánosság előtt David Yonggi Cho lelkipásztor nyilatkozata, most a legutóbbi japán katasztrófáról. A Koreai Köztársaság legnagyobb keresztény közössége, a több mint egymillió tagot számláló Yoido Teljes Evangéliumi Gyülekezet alapítójának véleménye szerint „az utóbbi földrengés figyelmeztetés volt Istentől a bálványimádó országnak”.

A két Isten nem ugyanaz

A lelkipásztor az első felkavaró nyilatkozatát ez év februárjában tette, amikor is bírálta a koreai elnök, Lee Myung-bak döntését az arab világgal való pénzügyi megállapodásait illetően, mondván „a muszlim világ istene nem azonos a keresztények Istenével”. Yonggi Cho mostani szavait éles kritikák követték mind az internetező közönség, mind a civil mozgalmak részéről, mire a lelkész újabb nyilatkozatában együttérzését fejezte ki az áldozatok hozzátartozóinak, majd újból megerősítette kijelentését Japánról, az országot „anyagias, szekuláris és bálványimádó országként” említve. A különböző internetes fórumokon ezerszám reagáltak az újabb nyilatkozatra, bírálva Yonggi Cho széles körben ismert tanítását az anyagi áldásról, miszerint a jólét és az egészség a hitbéli viszonyulás fontos meghatározói.

A főleg fiatalabb generáció által jelenleg rendkívüli módon felkapott fórumhozzászólások nagymértékben megnyirbálták az egyébként erősen tekintélyelvű, több tízmilliós lélekszámú protestáns kereszténységet. A százezres nagyságrendű urbánus gyülekezetek vezetőiről terjedő negatív hírek reneszánszukat élik Dél-Koreában, így nem csoda, hogy a legtekintélyesebb lelkész szavai ugyancsak országos botrányt váltottak ki.

Kim Ir Szen azt jelenti: Japán legyőzője

A hír pikantériáját erősítheti az a közvetlen történelmi háttér, ami a két ország kapcsolatát meghatározta a múlt században, és ami máig hatással van a középkorú generáció gondolkodására. 1910-ben az akkor még egységes Korea elvesztette függetlenségét, és a Japán Birodalom részévé vált 1945-ig, a második világháború végéig. A japán gyarmati uralom együtt járt az erőszakos nemzeti elnyomással; minden nemzeti és hazafias mozgalmat és írást betiltottak. A japánok a sintoizmust vezették be államvallásként, aminek része volt a japán császár előtti tisztelgés és áldozat bemutatása is, a keresztény vezetőket pedig kényszerítették a sintó oltárok felállítására gyülekezeteikben. A 30-as években a japán lett a hivatalos nyelv, és mindenkinek japán nevet kellett választania.

A koreai−japán kapcsolatok legfájdalmasabb pontja koreai oldalon az úgynevezett comfort women-ügy, ami máig közfelháborodást kelt a távol-keleti országban. A japánok a második világháború idején nők százezreit szállították a szigetországba szexrabszolgának, köztük nagyon sok koreai hölgyet. A katonai prostituáltakkal való kegyetlen bánásmód miatt mindössze negyedük élte túl a háborút. Az áldozatok hozzátartozói és a túlélők bocsánatkérést várnak az országtól, amivel Japán a mai napig adós. A délkelet-ázsiai régió kulturális életében hagyományosan jelentős helyet kap a bosszú és általa a család elvesztett becsületének visszaszerzése, ezt jól megfigyelhetjük a keleti filmekben gyakori bosszúmotívumokban is.Észak-Korea japánellenessége is identitásának egyik alapelemét képezi, aminek ékes bizonyítéka, hogy az északiak által csak Nagy Vezérként nevezett korábbi elnök, Kim Ir Szen keresztnevének jelentése: Japán legyőzője.

Dél-Korea hagyományos japánellenessége a keresztényeket is érinti, akik többségében a japán embereket alacsony erkölcsi szintűnek tartják. A vélekedés egyik alapja, hogy a sintoizmusban nyolcmillió istenség, szellem kap ilyen-olyan szerepet, és velük az emberek rendszeres áldozatbemutatás által érintkezhetnek. A családok házi szentélyei mellett a vállalatoknál, intézményeknél a közös áldozatbemutatás általános szokás Japánban. A kereszténység elterjedése az országban a misszióaktivitás ellenére nagyon alacsony fokú, és a katolikusok néhány évszázados jelenléte mellett a protestáns missziók erőfeszítései sem hozták meg a várt eredményeket.  

Hídverő Álmos


Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.