Egyház
2011-07-26 10:00:00
Egyes kultúrák ösztönöznek a tanulásra, mások épp ellenkezőlegA hindu és muszlim fiatalok szívesebben tanulnak tovább
A brit fiatalokat felmérve kiderült: a keresztény, és a nem hívő fiatalok jellemzően kisebb arányban vesznek részt a felsőoktatásban, mint a moszlim, hindu vagy szikh diákok.
Tizenháromezer fiatal bevonásával végzett felmérést a brit Oktatási Minisztérium Nemzeti Statisztikai hivatala, melynek eredményeképp megállapították: 15 éves korukban a magukat hindunak vallók 77, míg a kereszténynek jelölők csupán 45 százaléka gondolja úgy, hogy felsőoktatási intézménybe kíván járni. Még árnyaltabb a kép: a szikh tinédzserek 63, a muszlimoknak pedig 53 százaléka folytatja tanulmányait egyetemi vagy főiskolai képzésen, míg a magukat vallás nélkülinek megjelölő fiataloknak csak 32 százaléka hallgató valamilyen felsőoktatási intézményben.
Fehér és munkásosztály-beli: nem tanul
A kutatás eredményei a statisztikai hivatal adataival összevetve rámutattak: a brit gyökerekkel rendelkező, fehér munkásosztályba sorolható tanulók érezhetően rosszabbul teljesítenek az iskolában, mint az ázsiai származású versenytársaik, így a britek kisebb valószínűséggel is lépnek be a felsőoktatásba. A felméréssel kapcsolatban az ország Katolikus Oktatási Szolgáltatása közzétette: a vizsgált témakör legtöbb tényezője független a vallási értékektől. Sőt, a szervezet szóvivője adatokkal támasztotta alá: az egyes intézményeket jellemző oktatási teljesítmények tekintetében a katolikus iskolák rendszeresen felülmúlják az átlagos iskolákban mérhető eredményeket. A katolikus iskolák külön programot dolgoztak ki arra, hogy ösztönözzék a gyerekeket abban a döntésben, hogy felsőoktatásban folytassák tanulmányaikat, vagy belépjenek a munka világába.
Nagy-Britannia Moszlim Tanácsa örömmel vette az országos felmérés eredményeit, és örömüket fejezték ki amiatt, hogy bebizonyosodott: folyamatos trend a muszlim közösségen belül, hogy a mind több fiatal fordul a felsőoktatás felé.
Nem biztos, hogy van kapcsolat
A Warwick Egyetemen tanító Prof. Steve Strand szerint fals eredményeket hozhat a vallási hovatartozás firtatása ebben az összefüggésben, szerinte ugyanis valószínűleg semmi köze a vizsgált munkásosztályból származó fiatalok vallásának, vagy akár az ázsiaiak hitének a felsőoktatásba lépéshez. Szerinte az erős hazai társadalmi gyökerekkel rendelkező, honi ifjak nem látják a tananyag elsajátításának jelentőségét, míg a nem ritkán nehéz gazdasági-társadalmi háttérrel rendelkező ázsiaiak számára az oktatás a felemelkedés útja lehet.
Prajip Gajjar, a leicesteri Krishna-Avanti Általános Iskolába járó gyermekek kapcsán a The Telegraph-nak elmondta: nem tartja meglepőnek a kutatás eredményeit, hiszen szerinte az adatok mögött konkrét törekvések húzódnak, a hindu szülők ugyanis lelkiismereti kötelességüknek tartják, hogy hosszú időt töltsenek azzal, hogy gyermeküket a felsőoktatás irányába motiválják. Szerinte a tudás tisztelete is része népük hagyományának.
The Telegraph/-mi-
|